• Astăzi, 5.12.2021
  • Educație în Mureș
  • Vederi în Mureș
  • în Mureș
  • Revista Tuș
  • Republic Production
  • AMPER - Asociația pentru Minți Pertinente
  • POL - Partidul Oamenilor Liberi
29.09.2021
19:00

„Trei Titanici mici“ – Teatru popular modern, în cartierul Dâmbu Pietros

Trei interpretări ale povestirii „Titanicul“ de Florin Lăzărescu, utilizând trei limbaje populare diferite: sketch, spectaculos și hip-hop.

Cum arată un spectacol de teatru popular în stradă, în secolul 21? Fundalurile pictate sunt înlocuite cu videomapping sau alte tipuri de proiecție video? În ce mod subiectele și personajele snoavelor și farselor populare pot fi adecvate realităților secolului 21? Care este limbajul în care ne adresăm publicului? În ce mod ne putem întâlni în aer liber cu publicul în cadrul unui eveniment relevant și consistent?

Umanul își revendică drepturile. Natura imprevizibilă, uneori animalică a omului, cotidianul și gândurile simple, dar pline de adevăr care ne domină existența stau la baza acestui tip de teatru. În lipsa decorurilor extravagante, a luminilor orbitoare și, de foarte multe ori, chiar în lipsa unei săli de teatru propriu-zise, viața autentică a oamenilor de pretutindeni ia naștere. Societatea română își are o vitalitate specifică sieși, vitalitate manifestată prin intermediul refuzului de a accepta eșecul. Băutura, dansul, muzica de petrecere și buna dispoziție iau forma unor arme în fața capitulării. Aceasta este lumea construită de Florin Lăzărescu în povestirea „Titanicul”, unde lipsa banilor și greutățile vieții ajung să-și piardă forța asupra unei familii odată cu întoarcerea acasă a unui fiu, după doi ani petrecuți în închisoare.

Teatru popular modern – tip de limbaj sketch

Distribuția: Dan Rădulescu, Costin Gavază, Cristian Iorga, Alexandru-Andrei Chiran, Laura Mihalache şi Dana Pancu

Regia și dramatizarea: Petro Ionescu

Petro Ionescu: „Mereu m-a fascinat ideea de teatru popular, mijloacele cu care operează, dar nu aș fi crezut că mă voi apropia de genul ăsta prea curând. Cu atât mai mult cu cât încă mă îngrijorează gândul de a juca afară și de a supune spectacolul unui neprevăzut, unul diferit de cel din sala de teatru. Probabil în asta și constă o parte din farmecul teatrului popular – în capacitatea de a improviza constant și de a agăța altfel publicul.
Mai mult ca niciodată, m-a interesat forma, una foarte simplă și accesibilă, care să lase loc și să potențeze cât mai mult umorul. E genul de proces la care nu poți pune cu mâna, nu poți coregrafia la milimetru momentele, așa că cele mai importante elemente rămân lucrul colaborativ cu actrițele și actorii și lejeritatea lor de a se juca și de a improviza. Am vrut să ne distrăm împreună la repetiții și ne-a ieșit. Sper să fie la fel și pentru public.“

Teatru popular modern – tip de limbaj spectaculos

Distribuția: Mihai Crăciun, In Vântu, Tiberius Vasiniuc, Liviu Pancu, Bianca Fărcaş, Delia Bălașa, Cristina Holtzli şi Roxana Marian

Regia și dramatizarea: Oana Hodade

Oana Hodade: „Ce lasă în noi pierderea cuiva apropiat la vârsta copilăriei? Ce înseamnă prima întâlnire cu moartea? Cum se modifică dinamica unei familii odată cu dispariția unui membru important? Cum revizităm, ca adulți, întâmplările unei seri neobișnuite, excepționale, din viața propriei familii? Spectacularul cere mereu o doză de subiectivitate. Nimic nu e spectaculos în sine, ci depinde de subiectul care percepe și de obiectul perceput. Spectacularul se mai constituie deseori ca un portal către o altă lume, un univers imersiv, teatral, melodramatic.
Intersectat cu tema de cercetare a teatrului popular modern, spectaculosul pe care-l propun este unul care ține de actul rememorării. Spectaculoasă este puterea de a crea imagini în mintea spectatorului prin intermediul povestirii și al evocării; prin confruntarea dintre planul amintirilor – obiecte, persoane și spații descrise din memorie –, și cel real, imediat, al unui traseu fizic prin care ne poartă cel care-și amintește.”

Teatru popular modern – tip de limbaj hip-hop

Distribuția: Luchian Pantea, Csaba Ciugulitu, Rareș Budileanu şi Victor Moldovan

Regia: Alin Neguțoiu

Dramatizare: Andreea Radu

Muzica: Victor Moldovan

Cu participarea Cvartetului Tiberius compus din Molnár Tibor – vioară, Lokodi Károly – vioară, Molnár József – violă şi Zágoni Előd – violoncel.

Alin Neguțoiu: „Nu cred că pot fi ușor contrazis atunci când afirm că muzica este, dacă nu cel mai, printre cele mai universal-valabile limbaje artistice de care oamenii se pot bucura. Muzica rap și cultura hip-hop sunt, cu siguranță, pe podium atunci când vine vorba de popularitate în 2021. Teatrul se poate face în orice condiții. Am căutat posibile înfățișări ale acestei combinații. Nu a fost neapărat simplu să cercetez un teatru popular modern prin matrița culturii hip-hop, care să nu fie nici musical și nici o altă îmbinare artificială. Cheia se află, totuși, în capacitatea teatrului de a se contemporaneiza. Sper că experimentul meu va da și roade.”

Responsabil tehnic & logistică: Nicu Bagăian

Coordonator artistic proiect: Adi Iclenzan

Coordonator proiect: Diana Sârbu

Director artistic - Compania Liviu Rebreanu: Nicu Mihoc

Evenimentul va avea loc în cartierul Dâmbu Pietros, iar accesul va fi liber în limita locurilor disponibile. Vom reveni curând cu detalii referitoare la locul exact.

Sursa

Sursa foto