Un om ca oricare
Născut în 1952, Goran Stefanovski exploda la 22 de ani în prim-plan cu Jane Zadrogaz, fantezie populară cu cântec(1974), considerată piatra de hotar care a introdus în cultura macedoneană „noua sensibilitate” a ceea ce avea să fie numit postmodernism.
În 1986, Goran Stefanovski întemeiază studiile de creaţie dramatică la Universitatea din Skopje, pe care le conduce până în 1998. Goran Stefanovski „este o asemenea legendă încât studenţii au format o asociaţie caresă-lonoreze.” Stabilit în Anglia, predă actualmente la Universitatea Christ Church din Canterbury, unde are şi studenţi români.
Un om ca oricare (piesa-imoralitate) din 2002 a fost inspirată autorului de cea mai cunoscută moralitate engleză, Everyman, a morality play, din secolul XV.
Substanţa alegorică originală, dialogul omului cu moartea (creştinul preocupat de mântuirea sa), devine povestea personajelor-tip contemporane, supuse modei, trăind după reţetă. Moartea aici,se numeşte Anastasia, vorbeşte cu accent străin, e o imigrantă. Noul Everyman, pune diagnosticul moralistului asupra lumii noastre: hedonism, egoism, vid interior. În clepsidra „joculuide-avacanţa” rolurile se întorc, omul de azi, în căutare de viaţă şi tinereţe veşnice, ajunge imun la moarte, iar moartea, devenind ea penitentul, porneşte în marea călătorie. Moartea îşi exprimă neliniştea în stilul vechii alegorii, de un farmec naiv adaptat de autor: „Vai mie,pierită-sabia mă ţin pe picioare /Mădularele sub mine mi se îndoaie /… Şi este scrisul meu întru totulne-gata./Cum procedez eu să cer iertare acum?” O referire la Rubliov, în piesă, pune o tuşă a metafizicului la ceea ce apare de mai multe ori în piesele lui Goran Stefanovski, direct sau indirect, ca portret al artistului.” (Ioana Ieronim)
Mai multe informații găsiți aici