• Astăzi, 18.09.2017
  • Educație în Mureș
  • Vederi în Mureș
  • în Mureș
  • Revista Tuș
  • Republic Production
  • AMPER - Asociația pentru Minți Pertinente
  • POL - Partidul Oamenilor Liberi

Titularizarea – un examen postmodernist

03.08.12 | Opinie RO

Dacă în anii ”˜70 postmodernitatea era o evidență culturală în Occident, iar în România se vorbea despre un postmodernism în lipsa unor realități sociale de acest fel, iată că fenomenul s-a impregnat în toate activitățile umane. Concursul de ocupare a posturilor didactice nu a fost ocolit, acesta pretându-se, de la momentul anunțării sale, până la încheierea probelor, la întreg programul surprins de renumitul teoretician Ihab Hassan: indeterminare, joc, hazard. 

Ziua de 2 august 2012 a fost marcată de emoțiile a mai bine de 13 000 de candidați la proba de limba și literatura română, la nivel național, și a peste 100 de candidați din județul Mureș, starea generală de confuzie amplificându-se tot mai mult odată cu momentul primirii subiectelor. Raportul reînnoit cu trecutul și imprecizia, principii prin excelență postmoderne, au fost respectate cu strictețe: programa de examen din 2010 aplicată în contextul unor modele de subiecte nou-nouțe și a unor ordonanțe de ultimă oră: e valabilă nota de la insecția specială la clasă (probă introdusă anul acesta, un experiment care se pare că nu va avea șanse de continuitate), ba nu e valabilă, absolvenții promoției 2012 nu se pot înscrie, ba se pot înscrie.

Cât despre profilul candidatului ideal, acesta trebuie să fie capabil să acceseze zeci de surse (de pedagogie, didactică, specialitate etc.), mental, desigur, sau din neant, și trebuie să își managerieze timpul impecabil, proiectând în 4 ore activități de învățare, activități de evaluare, analizând diverse aspecte ale comunicării profesor-elev etc., în condițiile în care un profesor se pregătește pentru o activitate didactică reușită ore întregi, având la dispoziție o sumedenie întreagă de materiale și ani buni de practică. Iar conținutul lucrărilor e musai să fi fost presărat cu tot ce e inovativ și activ-participativ, cu tot ce e centrat pe formabil - o „varză atractivă”, cum ar spune Al. Cistelecan.

Din păcate, principiul plăcerii, al lejerității a fost unul de strictă aparență. Ziua de 7 august, în care se vor afișa rezultatele, va încununa viziunea apocaliptică asupra evenimentului, demn, de altfel, de un scenariu neoexpresionist. Dar să nu fim negativiști! Examenul de titularizare este, în primul rând, un examen de inventivitate, capitol la care românul își asumă diploma de expert. „Dacă nu ești creativ, nu exiști!” - acesta ar fi mesajul unui participant la un astfel de concurs.   

 Georgeta Movilă