• Astăzi, 19.10.2017
  • Educație în Mureș
  • Vederi în Mureș
  • în Mureș
  • Revista Tuș
  • Republic Production
  • AMPER - Asociația pentru Minți Pertinente
  • POL - Partidul Oamenilor Liberi

Interviu cu Gavril Cadariu

 

“Este un spectacol în care vorbim despre teatru, politică, moralitate, condiția alegătorului, șansele candidaților, despre felul în care aceste lucruri au funcționat și funcționează și astăzi” -  interviu cu Gavril Cadariu

Director al Teatrului pentru Copii și Tineret „Ariel” din Târgu-Mureș, regizorul Gavril Cadariu este cunoscut publicului din Târgu-Mureș pentru spectacolele Hess, Amalia respiră adânc și Efectul Genovese de Alina Nelega, Animale de hârtie de Rajiv Joseph, Respirații – spectacol de animație după scenariu propriu, Equus de  Petter Shaffer, Ca un fum, ca o părere de Jan Friedrich și altele.

Spectacolele sale nu pot fi definite printr-un singur cuvânt, iar activitatea sa artistică se împarte între scena convenţională și cea experimentală, programe de teatru educațional, ateliere și seminarii în programe naționale și internaționale de gen.

Regizează de asemenea şi spectacole de animaţie, precum şi spectacole radiofonice. Participă constant la festivaluri în România şi în afara ţării (Ungaria, Austria, Germania, Macedonia, Franța, Republica Moldova, Rusia, China) și încearcă tot timpul să promoveze oamenii tineri și curajoși. Este profesor de regie al Universităţii de Arte din Târgu-Mureş.

De data aceasta l-am surprins în calitate de regizor la O scrisoare pierdută. Prea multă vorbărie după I.L. Caragiale și concept, adaptare scenică și fragmente originale de Alina Nelega. Mai multe despre spectacol și nu numai, aflați în interviul de mai jos:

Dragă Gabi, te rog să ne povestești un pic despre acest spectacol. De unde au pornit toate? Cum ați ajuns la această idee?

Gavril Cadariu: Este un spectacol mai neobișnuit. Am încercat, împreună cu Alina, să găsim o formulă prin care să trezim un interes real din partea spectatorilor, dincolo de cel imediat – de posibil subiect de bacalaureat sau teză la limba română, studiu pentru cei care activează în domeniu… Este un spectacol în care vorbim despre teatru, politică, moralitate, condiția alegătorului, șansele candidaților, despre felul în care aceste lucruri au funcționat și funcționează și astăzi. 

Cred că prezența lui Caragiale în mijlocul Scrisorii pierdute ne va ajuta să aflăm multe despre contextul teatral al epocii lui și despre viața lui, lucruri care, de obicei sunt plasate într-un trecut fără nici o legătură cu noi, într-un tip de conservă. Prin intermediul acestor intervenții ele capătă un relief, mult mai prezent, fac legătura dintre epoci, dintre noi și el, noi și teatru, noi și viața noastră de fiecare zi. Ceea ce îmi place cel mai mult la această formulă de spectacol este faptul că va devoala anumite mituri legate de opera lui Caragiale, mituri care, într-o anumită măsură sunt falsificări ale identității sale de artist. Noi am vrea să-l vedem pe Caragiale cel adevărat. Cine o fi el oare?

Cum au primit actorii această propunere?

Gavril Cadariu: Din start aș zice că au fost foarte deschiși la această propunere și au înțeles imediat care ar fi sensul acestui tip de abordare. Felul în care noi am gândit acest spectacol, cu stiluri diferite de abordare, cu mijloace diferite de expresivitate actoricească, în solicitarea coerenței și concreteței discursului dramaturgic pe această structură, a fost tocmai pentru a putea intercala aceste momente de intervenție ale lui Caragiale.

Vorbim despre viața lui în formulă documentară, pe de cealaltă parte, avem și evaluările asupra vieții și a teatrului, scrise în spiritul său, care nu sunt deloc ficționalizate de către autorul Alina Nelega. Luate împreună, toate sunt cumva parte din Caragiale, iar formula nu a fost concepută doar de dragul de a ne juca cu diverse tipuri de teatru, ci mai ales pentru a fi cât mai aproape de adevărul lui Caragiale și a avea acest contact cu realitatea imediată.

Cum te simți la Teatrul Național din Târgu-Mureș?

Gavril Cadariu: Mă simt bine. Am parte de o distribuție foarte mare, foarte masculină aș spune. Sunt cu toții actori importanți, interesați de acest spectacol, interesați de a lucra împreună la proiecte din cele mai diverse, deschiși la provocări. Actori pentru care miza performaneței actoricești devine una reală, iar parcursul Teatrului Național din ultimii aproape cinci ani nu poate decât să ne confirme acest lucru. Cu unii dintre actori am mai lucrat, cu alții nu, unii dintre ei mi-au fost studenți, dar despre oricare dintre situații ar fi vorba, știu că la un moment dat toți și-au dorit să lucrăm împreună.  Iar asta nu poate decât să mă bucure și să mă facă să mă simt bine în acest context.

Îți mulțumesc. Baftă la premeiră!

Gavril Cadariu: Mulțumesc și eu și vă așteptăm cu nerăbdare la spectacol!

 Interviu realizat de Olga Macrinici