• Astăzi, 21.07.2017
  • Educație în Mureș
  • Vederi în Mureș
  • în Mureș
  • Revista Tuș
  • Republic Production
  • AMPER - Asociația pentru Minți Pertinente
  • POL - Partidul Oamenilor Liberi

Creatori de logo-uri

Interviu cu Ráduly Melinda, artist 2D și animator

Logo-ul a fost folosit din cele mai vechi timpuri, primele logo-uri fiind însemnele cu fierul roșu aplicate pe vaci, pentru a se ști care e proprietarul lor, acestea evoluând odată cu apariția papirusului și a hârtiei. Sigiliile pe care nobilii le aplicau cu inelul în ceara roșie, blazoanele famiilor nobile au fost de asemenea logo-uri. În antichitate lumea era în cea mai mare parte analfabetă iar negustorii foloseau tot felul de imagini și simboluri pe care le atârnau la intrarea în prăvălii sau le pictau pe fațadele acestora, existau reclame verbale cu care își îmbiau mușterii și își lăudau și prezentau marfa sau pofteau trecătorii să intre în circurile și teatrele ambulante. 

Odată cu invenția tiparului din 1448 a lui Gutenberg, au apărut fluturașii care însoțeau cărțile tipărite și imediat după aceea reclamele s-au tipărit în cantități mari anunțând informații și făcând reclame la diferite mărfuri astfel că pe la 1700 mărcile comerciale și ștampilele deveniseră un standard. 

Apoi prin revoluția industrială de la mijlocul secolului al XVIII-lea, prin producția de bunuri în masă reclamele și mărcile au ajutat la identificarea bunurilor și a calității lor și la stimularea cererii, marca, eticheta, ambalajul și reclama ajutând marfa să fie cât mai atrăgătoare. Corporațiile au ajuns să dorească o imagine vizuală care să reprezinte o entitate mare și care să ofere acestei entități aspect, stil, imagine, personalitate. Dată fiind vechimea logo-ului și importanța lui la crearea unui logo, există niște reguli de care un designer trebuie să țină cont sau ține de inspirație? Și dacă sunt, ne poți spune câteva?

Melinda: Logoul unui companii trebuie să fie original și ușor de ținut minte. Acest logo exprimă personalitatea companiei respective, cu el începe întregul brand. Culorile, formele, literele dau direcție și celorlalte materiale create pentru o firmă, de exemplu carte de vizită, afișe, site-uri web, și tot ce ține de imaginea vizuală a unei companii.

Poți să ne dai un exemplu cum ai creat un logo? 

Melinda: Eu încep cu o documentare, mă uit ce logouri există pentru branșa aceea. După aceea fac niște schițe, aleg fonturi. Fac mai multe logouri alb negru în diferite stiluri și după aceea adaug culoare celor care îmi plac mai mult.

Crezi că un logo meșteșugit ajută produsul care îl poartă?

Melinda: Logoul este semnul după care recunoști un produs. Cu cât este mai original, mai expresiv, cu atât mai mult ajută produsul. Evident, faptul că oamenii recunosc acel logo se întâmplă în timp, după ce produsul acela devine faimos. Un logo prost realizat poate da senzația că produsul pentru care e realizat nu e de calitate.

Un logo e mai ușor de realizat decât o ilustrație?

Melinda: O ilustrație nu se poate compara cu un logo, sunt domenii separate. Dacă am inspirație amândouă se fac ușor, dar sunt proiecte la care trebuie să mă gândesc și să lucrez mult până ajung într-un stadiu în care să zic că e acceptabil.

Cât de complicat poate fi un logo? Am întâlnit logo-uri, de pildă logo-ul DreamWorks, care au și animații. 

Melinda: Când se fac, logo-urile nu sunt animate, sunt statice. Animația apare când le folosim pentru video. Animația este o altă ramură a creației (designului) și se poate să nu fie făcută de aceeași persoană care a creat logo-ul. 

Dacă ar fi să îți faci un logo propriu ca ilustrator ce simbol ai alege? Sau de la ce simbol ai porni? Te-ai gândit la asta? 

Melinda: Mi-am făcut deja un logo, am pornit de la inițialele mele, RM. Am vrut să fie simplu, ușor de recunoscut și original. Și pentru acesta am făcut mai multe variante. Cred că acest logo a fost cel mai greu de creat fiindcă eu am fost în ipostază dublă: creator și client.